nog één keer Zweden

donderdag 02-08-2018

• vaartijd: 6 h 05 min, afgelegde weg: 27,0 NM

We liggen geankerd bij Ekenäs. Min of meer toevallig. Na het bezoek aan het kasteel van Kalmar was er te weinig tijd om een verre bestemming te bereiken. En dit was toevallig de dichtstbijzijnde ankerplek. Volgens de havengids beschut tegen alle winden, behalve ….. harde oostenwind. Bij mooi zonnig weer ontstaat ’s middags altijd een windje van zee. Aan de oostkust van Zweden is dat dan oostenwind. We lagen na deze mooie warme dag eerst dus niet helemaal comfortabel voor anker, maar als de zon onder is, valt de wind weg. De nacht was dus verder oké.  Aan land zijn we overigens niet geweest. Het is hier vast heel mooi . Maar dat bewaren we voor een andere keer!

’s avonds mooi
op de ankerplaats
’s ochtends mooi: het uitzicht

Wij hebben vandaag een andere mooie bestemming op het oog: Karlskrona.  Op de motor varen we tussen de ondieptes door. Er staat een mooi westenwindje. Net als een paar mede-ankeraars hijsen we vol goede moed omstreeks 09:40 uur de zeilen. Maar al om 10:10 uur moeten we als één van de laatsten erkennen dat er te weinig wind is om te zeilen. Motoren dus weer. Maar dan komt er tegen twaalven weer wind! Dit maal uit een zuidelijke richting. De sterkte, 7 knopen, is voldoende om lekker te zeilen. Het wordt dan wel opkruisen.  De keuze is nu dus: of op de motor  tegen de wind in en Karlskrona vandaag nog bereiken, of lekker zeilen en toch eerst maar ergens anders heen. Na al die motoruren die we al gemaakt hebben is de keuze eenvoudig. We gaan naar het dichterbij gelegen Kristianopel. Na eindelijk weer eens lekker gezeild te hebben, komen we daar rond drieën aan. Tegen de verwachting in, het is er toeristisch én het is hoogseizoen, is er nog ruim voldoende plaats in de haven.

Kristianopel is een voormalig Deens fort uit de tijd dat Zuid-Zweden nog Denemarken was. Dit fort was een grenspost. Niet voor heel lang overigens, want naar 50 jaar is het door de Zweden ingenomen. Groot is het allemaal niet. Het plaatsje heeft slechts twee straten. Met de stadswandeling in de namiddag zijn we dan ook snel klaar. Heel bijzonder is het allemaal niet, wel knus met kleine gekleurde huizen en een kerk met trapgeveltoren. Vanaf het noordelijke bastion hebben we een mooi uitzicht over het aangrenzende natuurgebied.

zeilen, daar wordt je vrolijk van
Kristianopol
plek zat!
huisje, boompje, hekje
één van de twee straten
het noordelijke bastion met uitzicht op de omringende natuur
kerk
kerkinterieur met landelijke wandschildering
scheepsmodel in de kerk

vrijdag 03-08-2018

• vaartijd: 6 h 00 min, afgelegde weg: 26,0 NM

We vertrekken niet al te vroeg. De volgende bestemming is weliswaar Karlskrona, maar we hebben bedacht dat het net zo handig (en goedkoop) is om eerst vlakbij Karlskrona een mooie ankerplaats te zoeken om pas de volgende dag bijtijds naar Karlskrona te varen. Voor Kalrskrona ligt een klein scherengebied zoals we dat al eerder verkend hebben. Daar moeten een paar goede ankerplakken zijn!

Om half tien hijsen we de zeilen. Jazeker: er is wind! En wel uit noordwestelijke richting. En de zon schijnt volop! Dit soort weer hadden we besteld. Dat wordt mooi zeilen.  Langs de oostkust van Zweden zeilen we zuidwaarts. In de loop van de ochtend neemt de wind nog iets toe. Sinds tijden zetten we een rifje, daarmee wordt het grootzeil wat kleiner. Maar, en dat is even minder,  de wind wordt ook steeds zuidelijker. Op het laatst is de toegang tot de scheren niet meer bezeild. We halen alle zeilen weg om op de motor tussen de rotsen door de scheren in te varen.

het dek houden we vandaag niet droog
aanloop van de scheren

We proberen de eerste aanbevolen ankerplek. Het anker pakt niet lekker, maar na twee ankerpogingen liggen we eindelijk vast op behoorlijk onrustig water.  Dan dendert er een soort speedboat-veerboot vlak langs: wegwezen hier! Enkele andere aanbevolen plekken lijken met de heersende wind of door de ligging nabij druk vaarwater ook niet ideaal. Uiteindelijk vinden we een beschutte plek achter het eiland Omö. Toch wel apart: wij liggen geankerd op stil water, terwijl heel vlakbij, zichtbaar vanaf de boot,  de golven van de open zee op de andere kant van dit rotseiland beuken.

Deze ankerplek is niet vergelijkbaar met die in de noordelijke scheren, maar het is er evenwel goed toeven. Mooi uitzicht, stil (afgezien van een hard spelende radio op twee motorboten een eindje verderop) en gratis vermaak. Het is vrijdagavond. De weekendgasten trekken er op uit. In het begin van de avond komt er een motorbootje met een jong stel hier hun weekend vieren. Ze gaan hekankeren en dan met de voorkant vastmaken aan een rots. Dat is hier gebruikelijk. Het hele schouwspel van plekje zoeken, op en afstappen, pennen in de rots slaan, dan er weer uithalen, weer iets anders proberen, enz. houdt ons lange tijd zoet. De toegift van dit schouwspel: het trotse bezit wordt van onder tot boven gepoetst. Alleen maar nette mensen hier.

hier hebben we geankerd
en ook hier: rotsen
geen slecht uitzicht
mooi toch?

vrijdag 04-08-2018

• vaartijd: 2 h 20 min, afgelegde weg: 10,0 NM

Vandaag gaan we echt naar Karlskrona. Er is best wel wind, toch houden we het op motoren. Het eerste deel van de tocht is nogal kronkelig tussen ondieptes én onder een brug door, het tweede deel gaat weliswaar over een stuk open water, maar dan ben dan ben je eigenlijk al bezig met het aanvaren van de stad. Nog voor twaalven vinden we een vrij plekje in de grote jachthaven dicht tegen de stad. En dat is maar goed ook. Het is weekend en dus extra druk!

de brug halverwege
wij zijn 16 meter hoog, dat moet kunnen!
een volle haven

Karlskrona is de marinehaven van het 17e-eeuwse grote en machtige koninkrijk Zweden. Dat bestond niet alleen uit het huidige Zweden, maar ook uit delen van de Baltische staten, Finland en Noorwegen. Om dat grote gebied te kunnen controleren was een grote en sterke vloot nodig. Speciaal hiervoor is toen in Kalskrona een compleet nieuwe marinewerf en -haven gebouwd. Heel tactisch, de haven ligt binnen de voor buitenstaanders moeilijk te bevaren scheren én er is voldoende ruim binnenwater om een grote vloot te herbergen.

Karlskrona vanaf het water
achter het groene eiland op de voorgrond ligt de jachthaven
zicht op de baai voor de stad

Zomertijd = evenemententijd. Dat is niet alleen in Nederland zo, ook in Zweden weten ze daar raad mee. En wij “treffen” het dus. Dit is het tweede weekend van het jaarlijkse stadsfeest. Volop pret en vermaak. Maar daardoor is de stad voor de gemiddelde toerist een stuk minder aantrekkelijk. Het grote plein met kerken, standbeeld en gemeentehuis (vergelijkbaar met de grote markt in Delft) is omgetoverd tot kermis en evenementen terrein. Vlak naast de haven is een groot parkeerterrein. Dat is nu ingericht als skateboardwedstrijdbaan; de wedstrijden worden begeleid door krachtig versterkt sportcommentaar. En  voor de liefhebbers zijn er helikopterrondvluchten over de stad. Jammer alleen dat ze vergeten zijn dat elke vijf minuten een stilhangende helikopter boven je hoofd gekmakend is. We ontvluchten de haven en de bijbehorende herrie, wandelen door de stad en proberen op die manier een indruk te krijgen van deze stad in betere, lees: rustiger tijden.

straatbeeld
winkelstraat ’s ochtends vroeg
kerk 1
kerk 2
binnen is er geen kermis
binnentuin van het streekmuseum: een oase van rust
baroktuin bij museum

Voor nautische liefhebbers heeft deze stad één topattractie: het marinemuseum gevestigd op de voormalige marinewerf. Daar kunnen en willen we niet om heen. Ondanks de hitte besteden we een groot deel van dag twee aan een bezoek aan dit (gratis) museum.

het marinemuseum
botenloods
onderzeeërhal

Indrukwekkend is de afdeling die gewijd is aan de Zweedse  onderzeebootdienst. Twee van onder, boven en binnen toegankelijke onderzeeërs in een nieuw gebouwde hal illustreren het verhaal van deze dienst. Een dienst die volgens de omringende expositie van groot belang is om de (toegenomen) dreiging uit het oosten te kunnen weerstaan. Een meer vrolijke afdeling is een hal met enorme boegbeelden, een soort driedimensionale beeldentuin.

één van de onderzeeërs
geen vriendelijk voorkomen deze voorkant van de onderzeeër

Plaatjes, tekst en oude spullen blijven leuk, maar rondlopen op een echt marineschip laat je de marine pas echt beleven. Er liggen drie toegankelijke schepen afgemeerd, twee uit de actieve dienst gehaalde oorlogsbodems, en een driemast dwarsgetuigd marine-opleidingsschip. Het blijft vreemd, gezellig in het zonnetje rondwandelen op oorlogsschepen, in het besef dat in het verleden hier aan boord veel, vaak jonge, mensen menig angstig moment hebben beleefd. Met een wandeling door de omringende oude marine-stadswijk sluiten we het bezoek aan Karlskrona én aan Zweden af. Morgen lonkt de horizon!

aan boord van een mijnenlegger
vanaf het opleidingsschip heb je een mooi zicht op de stad
tuigage!
eetzaal voor de kadetten
marine stadswijk
kazerne
aan de overkant van het water ligt het kazerneterrein